Deel dit verhaal

Publicatiedatum: 26 mei 2025

Behandeld vanuit de eigen huiskamer. Dat wordt de cliënt van GGz Online. Geen reistijd, geen wachtkamer en mét behoud van privacy. Dankzij online behandeling ben je snel aan de beurt, onafhankelijk van de plaats waar je bent. Behandelaren werken deels vanuit het buitenland of buiten kantooruren, waardoor ook behandeling in de avond mogelijk is. Blijkbaar gebruikt GGz Online ‘hardcopy’ hulpmiddelen. Hoe dan?

We gingen digitaal op bezoek bij GGz Online en spraken Marjoleine, Bobbi Lynn en Robbert.

‘Hardcopy’ knuffel bij online zorg

Bij GGz Online is zorgtechnologie steeds vaker onderdeel van de behandeling. Zoals de virtual reality (VR)-brillen voor pijnbestrijding. Deze brillen laten je als het ware in je eigen lichaam duiken, waar je pijnprikkels kunt ‘afschieten’ alsof je in een videogame zit. Het resultaat? Minder pijn en meer controle. Of de knuffelrobot Somnox die je helpt beter te slapen? Gadgets voor je gezondheid die steeds vaker door zorgverzekeraars vergoed worden. Maar ook slaaphulpjes Dodow en de Moonbird.

Iemand moet het ‘hardcopy’ werk doen

Marjoleine Bosch van de GGz Online zorgadministratie zorgt voor de uitleen van zorgtechnologie. Marjoleine werkt vanuit haar huis en heeft daar een voorraadje hulpmiddelen. Ze is één en al service. Zij stemt met de cliënt af wanneer welk hulpmiddel verstuurd wordt onder welke voorwaarden.

De bedoeling is dat de cliënt het hulpmiddel tijdelijk gebruikt en dus ook weer terugstuurt. Marjoleine maakt het retourneren door de cliënt zo laagdrempelig mogelijk. Zij zorgt voor een verzendbewijs dat zij naar de cliënt mailt. De verzendkosten komen voor rekening van GGz Online. De cliënt hoeft alleen nog maar naar het PostNL-punt om daar de QR-code te laten scannen, waarna PostNL het pakketje terug naar Marjoleine stuurt. Niet naar haar huisadres, maar naar een PostNL-locatie bij haar in de buurt.

Verpleegkundig pionieren

Robbert Vernooij, de allereerste online verpleegkundige bij GGz Online*, is enthousiast over zijn pionierswerk met apps en wearables (gadgets die op het lichaam gedragen kunnen worden).

Robbert: “In het begin waren het vooral apps waar ik me op focuste. Er ging een wereld voor me open. Al snel ontdekte ik dat daar heel veel mee kan.” Hij benadrukt hoe wearables zoals smartwatches kunnen helpen bij het monitoren van slaap, stress en andere gezondheidsparameters. “Als ik in gesprek kom met een cliënt, dan heeft die cliënt al een voortraject doorlopen en een intake gehad. Dus ik start al redelijk snel met het praten over ondersteunende digitale middelen.”

“Hulpmiddelen als de Somnox of de Moonbird worden steeds vaker ingezet, hoewel er af en toe een wachtlijst is vanwege beperkte beschikbaarheid. Soms is het inzetten van die middelen een schot in de roos, soms denken mensen dat het toch niks voor hen is. Dan laten we het of kijken we naar alternatieven.”

*Inmiddels werken er overigens al 7 verpleegkundigen bij GGz Online.

Online behandelen is een uitkomst

Psycholoog en Innovatie coördinator Bobbi Lynn Schemering Reelfs van GGz Online draagt innovatie een warm hart toe. Kijkt altijd naar nieuwe mogelijkheden, nieuwe zorgtechnologie en hoe die in te zetten in de online hulpverlening. Zo nam ze in 2024 deel aan de pilot spraakgestuurd rapporteren.

Bobbi Lynn: “Vooralsnog is het inzetten van zorgtechnologie bij GGz Online een aanvulling op de online behandeling. De behandelduur wordt er nu nog niet mee verkort, maar dat de middelen helpen staat vast en is ook wetenschappelijk bewezen. Neem pijnbestrijding. Daar kan virtual reality bij ondersteunen, maar pijn is breder dan alleen een fysieke beleving. Onze gedachten en emoties hebben ook invloed op pijn. Dus alleen een VR-sessie en dan is de pijn weg, dat is een illusie. Maar ondersteunend helpt het zeker. We werken intensief met een standaardprogramma van drie maanden. Dit doen we met een team van verpleegkundigen, cognitieve gedragswetenschappers, ervaringsdeskundigen en een psychomotore therapeut. Dit is minder belastend voor cliënten en hun naasten vanwege minder reizen. Voor ons als behandelaren helpt het ook om een goede werk-privébalans te behouden. We onderzoeken graag welke innovaties online mogelijk zijn, zoals de online groepen en de sociale contacten toolbox die we onlangs zijn gestart.”

En de toekomst?

Bobbi Lynn hoopt dat technologie een wisselwerking zal creëren waarbij bepaalde taken worden overgenomen die de zorg kunnen versterken. Ze benadrukt dat het belangrijk is om te blijven onderzoeken welke hulpmiddelen werken en waarom, zodat de zorg steeds verder kan worden verbeterd. Ze ziet een toekomst waarin technologie en menselijke zorg hand in hand gaan om de best mogelijke resultaten voor cliënten te bereiken.

Ook Robbert verwacht dat de technologieën steeds interessanter en beter worden. En dat ze een belangrijke rol kunnen spelen in het ondersteunen van cliënten bij hun dagelijkse leven en behandelingen. Hij ziet ook potentieel in kunstmatige intelligentie (AI) en andere geavanceerde technologieën om de zorg verder te verbeteren.

Advies voor huiverige collega’s

“Ga het onderzoek naar innovatieve hulpmiddelen samen met je cliënten aan! Oordeel niet te snel dat een cliënt iets niet kan, maar ga samen ontdekken wat wel of niet werkt. Er kan veel meer dan je denkt. Het is belangrijk om open te staan voor nieuwe mogelijkheden en deze te bespreken met cliënten. Samen bepalen wat het beste past”, aldus Bobbi Lynn.

Robbert voegt daaraan toe dat het inzetten van digitale middelen helpt om cliënten bewuster te maken van hun gezondheid en welzijn. En dat het hen kan ondersteunen bij het dagelijks monitoren van hun gevoelens, levensstijl en slaap.

Meer weten over innovatie bij GGz Centraal?

Lees bijvoorbeeld ook eens het interview met Mandy Verhoeff over haar onderzoek naar de inzet van VRelax.

Maar kijk vooral ook eens op de innovatiepagina van GGz Centraal.

Vragen & contact

 Heb je een vraag voor ons? Vul het contactformulier in en krijg binnen één werkdag een reactie. (Het contactformulier volgt zo snel mogelijk. Tot die tijd kun je je vraag per e-mail stellen.)